Sunday 24 April 2011

ubuntu 11.04

salam,
ubuntu 11.04 akan dilancarkan pada 28 april ni, bagi penggemar ubuntu ini adalah berita baik. bagi yang blur, klik sini untuk tahu apa itu ubuntu. bagi saya, ubuntu memang best,sebab utama adalah PERCUMA dan TIADA VIRUS.

bagi saya, ubuntu memang sesuai untuk kegunaan harian (non-comersial use) tapi antara kekurangan ubuntu ni adalah tak ramai yang tahu guna ubuntu ni. ubuntu adalah open source OS (operating system). macam windows juga, tapi windows kena beli tapi UBUNTU WILL ALWAYS BE FREE.

hampir 90% software/application dalam ubuntu adalah percuma, kita cuma perlu download dan install sahaja. memang mudah, cuma ada beberapa software/application yang perlu di install secara manual dan ini adalah masalah besar bagi yang baru nak guna ubuntu. tapi tak perlu risau, banyak tutorial/how-to untuk selesai masalah itu, tanya je dengan pak cik google. pendapat peribadi saya, ubuntu amat sesuai bagi kegunaan harian di rumah dan juga untuk pelajar. banyak software/application yang amat sesuai bagi pelajar dan juga kanak-kanak. anda patut cuba

No comments:

Post a Comment